6TH BRAZILIAN SPECIALTY COFFEE MISSION

Sixth edition of the CCBC Coffee Mission in September will bring the special coffee from Brazil to Canada.

Project of the Chamber, in five years, contributed to increase the presence of the Brazilian grain in the Canadian market. Identifying opportunities for Brazilian special coffee in Canada, in 2012 the CCBC took the first group of producers in a commercial mission to the country. They started, from there, regular exports of their products. Currently, Brazil holds 20% of the Canadian coffee market (Canada is the 6th greatest importer in the world), Colombia being first, 27%. “The expectation is to continue to grow in the next few years”, says Arminio Calonga Jr., business development at CCBC.

In the first edition, AMSC – Associação Alta Mogiana Specialty Coffees, producers of the region of Pardinho (SP) and Guaxupé (MG), formed the group that went to Canada. Today more regions are part of the Chamber’s coffee missions: Cerrado Mineiro, South of Minas, Serra do Caparaó, North of São Paulo and Paraná – almost 60 producers are already taking part.

The success of the CCBC coffee missions increased in 2015, when they began to include cupping in the programming, allowing the buyer/taster to perceive all the characteristics of the product. “This has increased the speed and consistency of business”, says Arminius. In addition to cupping, which includes the Mission package, there are visits to Montreal and Toronto, where they participate in The Canadian Coffee & Tea Show, the largest trade fair in the sector, where the CCBC participates with its own booth.

In 2017, the results of the mission happened faster: three containers of Brazilian special coffee have been shipped to Canada since the last Mission. The beans are shipped green due to the longer shelf life they present and because they can be roasted in loco according to the pattern of each coffee shop and the customers. “The Canadian has his own style for his coffee, which is essentially defined in the roasting”, explains Arminio.

Sexta edição da Missão do Café da CCBC em setembro levará o café especial do Brasil para o Canadá.

Projeto da Câmara, em cinco anos, contribuiu para aumentar a presença do grão brasileiro no mercado canadense. Identificando oportunidades para o café especial brasileiro no Canadá, em 2012 a CCBC levou o primeiro grupo de produtores em Missão comercial para o país. Eles iniciaram, a partir daí, exportações regulares de seus produtos. Atualmente o Brasil detém 20% do mercado canadense de café (o Canadá é o 6º maior importador mundial) e a Colômbia, em primeiro, 27%. “A expectativa é de seguir crescendo nos próximos anos”, revela Arminio Calonga Jr., business development da CCBC.

Na primeira edição, a AMSC – Associação Alta Mogiana Specialty Coffees, produtores da região de Pardinho (SP) e Guaxupé (MG) formaram o grupo que esteve no Canadá. Hoje mais regiões fazem parte das missões de café da Câmara: Cerrado Mineiro, Sul de Minas, Serra do Caparaó, Norte de São Paulo e Paraná – são quase 60 produtores que já fizeram parte.

O sucesso das missões de café da CCBC aumentou em 2015, quando passaram a incluir o cupping (prova dos cafés) na programação, permitindo que o comprador/provador perceba todas as características do produto.  “Isso incrementou a velocidade e consistência dos negócios”, conta Armínio. Além do cupping, que integra o pacote da Missão, há visitas a Montreal e Toronto, onde acontece a participação no evento The Canadian Coffee & Tea Show, a maior feira do setor onde a CCBC participa com estande próprio.

Em 2017, os resultados da missão aconteceram mais rapidamente: três containers de café especial brasileiro embarcados para o Canadá desde a última Missão. Os grãos são enviados verdes, em função do maior shelf life que apresentam e porque podem ser torrados in loco, de acordo com o padrão de cada cafeteria e do público. “O canadense tem um estilo próprio para seu café, que se define essencialmente na torra”, explica Armínio.

X